De barcodeboeken van PostNL verdwijnen: wat nu?

barcodeboeken
Blog overzicht  |  

Vanaf 1 oktober 2020 zijn de barcodeboeken van PostNL niet meer te koop en vanaf 1 januari 2021 zijn deze barcodeboeken niet langer geldig. Benieuwd naar het hoe en waarom? Dat lees je in dit blog. Ook geven we je een waardevol alternatief!

  1. Waarom stopt PostNL met het gebruik van barcodeboeken?
  2. Tot wanneer te koop en te gebruiken?
  3. Extra update pakketzegels en servicezegels
  4. Pakketzegels en servicezegels niet meer geldig

Barcodeboeken worden gebruikt voor het verzenden van pakketten met een frankeermachine. De frankeermachine frankeert het bedrag, maar niet de barcode. Het barcodeboek voorziet in de barcode waardoor uw pakket traceerbaar is.

Waarom stopt PostNL met het gebruik van barcodeboeken?

Er zijn verschillende redenen waarom PostNL met het gebruik van de barcodeboeken stopt. Wij zetten ze voor je op een rijtje

  • Barcodeboeken en pakket- en servicezegels zijn verouderd en kosten veel tijd in het verwerkingsproces waardoor vertraging kan optreden.
  • Voor een beter verwerking worden de pakketten digitaal gevolgd, zo wordt de dienstverlening van PostNL efficiënter.
  • Klanten krijgen meer inzicht in de status van zendingen.

Tot wanneer te koop en te gebruiken?

Barcodeboeken zijn nog te koop tot 1 oktober 2020. Je kunt de barcodeboeken nog gebruiken tot 1 januari 2021. Na deze datum zijn de boeken niet meer geldig. Dit geldt zowel voor het barcodeboek Pakket Frankeermachine en Digitale postzegel – NL en EU als het barcodeboek EPS.

Het alternatief

Op het verzendplatform van Frama kun je eenvoudig jouw pakketten aanmelden en versturen, zonder dat je daarbij een barcodeboek nodig hebt. Het adres en de barcode worden gezamenlijk op één verzendlabel afgedrukt. Betaling is eenvoudig achteraf op rekening of direct via iDeal.

Naast pakketten meld je ook eenvoudig je brievenbuspakjes en aangetekende stukken aan, zowel in Nederland als daarbuiten.

Voor meer informatie over pakketten en de actuele tarieven kun je contact met ons opnemen. Onze postadviseurs staan klaar om al jouw vragen te beantwoorden!

Verzendplatform

  

Extra update pakketzegels en servicezegels

Let op: PostNL stopt ook met het gebruik van pakketzegels en servicezegels. Pakketzegels werden gebruikt voor het verzenden van een pakket en servicezegels werden gebruikt voor aangetekende brieven. 


Tegenwoordig zijn er alternatieve verzendopties voor de zegels die ervoor zorgen dat jouw post beter verwerkt en geleverd kan worden, zoals het verzendplatform van Frama. Dit is efficiënter en hierdoor zijn de zegels overbodig geworden.

Pakketzegels en servicezegels niet meer geldig

Sinds 31 maart 2021 zijn zowel pakketzegels als servicezegels niet meer geldig. Wanneer je dit leest kun je ze dus niet meer gebruiken. Het is niet mogelijk om geld terug te krijgen of om de zegels in te ruilen.

Wil je een persoonlijk en vrijblijvend advies?

Onze adviseurs staan voor je klaar om passend advies op maat te geven, gratis en vrijblijvend! 

Contact opnemen
bubble
bubble1
Blog overzicht