Verzendtips eindejaar

aangepaste-bezorgdagen-en-tijden
Blog overzicht  |  

PostNL is rond de feestdagen extra druk om alle post en pakketten op tijd te kunnen verwerken en te leveren. Daarnaast gelden er aangepaste aanlever- en bezorgdagen tijdens de feestdagen. In dit blog de belangrijkste informatie.

Aangepaste bezorgtijden tijdens de feestdagen

Houd er rekening mee dat PostNL-punten op feestdagen gesloten zijn. Dat voorkomt onnodige vertraging en late bezorging.

  • Eerste en tweede kerstdag
  • Nieuwjaarsdag

Voor een volledig overzicht van de feestdagen en de impact voor het verzenden van jouw (partijen)post en pakketten heb we een overzicht gemaakt. 

Tip 1 - Manage de verwachting van jouw klant

'Vandaag besteld, morgen in huis' is niet realistisch in drukke tijden als deze. Communiceer duidelijk naar jouw klanten dat pakketten langer onderweg zijn dan normaal en stimuleer je klanten om zo vroeg mogelijk te bestellen. Zo komen ze niet voor vervelende verrassingen te staan.

Voor iedereen die communicatie richting klanten belangrijk vindt, ontwikkelden we bij Frama een overzichtelijk dashboard. Hiermee zie je in één oogopslag dat er pakketten op een afhaalpunt liggen, wanneer een bezorger onderweg is of als er een probleem is met een zending.

Hoe sneller je deze gedetailleerde informatie weet, hoe beter je ontvangers kunt inlichten en hoe positiever jouw klanttevredenheid. Je hebt het dashboard al bij een Frama Business abonnement (€ 2,95 p/m).

Tip 2 - Spreid de verzending van jouw pakketten

Maandag en dinsdag zijn de drukste dagen als het gaat om postverzending, omdat dan ook alles van het weekend nog verwerkt moet worden. Spreid daarom de verzending van jouw pakketten over de gehele week. Zo vermijd je de grote drukte aan het begin van de week en voorkom je onnodige problemen.

Tip 3 - Track en trace

Je kunt aangemaakte zendingen op het verzendplatform van Frama volgen met track en trace. Vul bij het aanmaken van jouw verzendlabel het e-mailadres in van de ontvanger en selecteer de optie 'track en trace'. Op die manier heeft jouw klant altijd direct de meest actuele statusinformatie, zonder deze op te hoeven vragen.

Tip 4 - Verzendbelofte

Blijf weg van de ‘bezorgbelofte’ en doe in plaats daarvan alleen uitspraken over je ‘verzendbelofte’. Je hebt nooit in de hand wanneer een postdienst jouw post of pakket daadwerkelijk bezorgt. En tijdens de eindejaarsdrukte is dit waarschijnlijk nog moeilijker in te schatten dan normaal. 

Door alleen beloftes te doen over wanneer jij de zending verstuurt, in plaats van wanneer de bezorger de zending potentieel bezorgt, voorkom je teleurstellingen en onnodige vragen. 

Tip 5 - Voorkom retouren

Retouren zijn niet fijn, dus het liefst voorkom je ze. Een manier om de kans op retouren te verkleinen is bijvoorbeeld door het invullen van een contactmailadres als je de zending aanmaakt. Zo krijgt de ontvanger de laatste statusinformatie en verklein je de kans dat een pakket ergens blijft liggen en niet opgehaald wordt. 

Verstuur je zendingen met het verzendplatform van Frama, dan kun je de webshopkoppeling gebruiken om automatisch het juiste mailadres in te laden. Ook kun je zelf mailadressen snel uploaden middels een excel-bestand.

Tip 6 - Piektoeslag

Postbedrijven zetten tijdens de eindejaarsperiode alle zeilen bij om post zo goed en snel mogelijk te verwerken. Hier zijn extra mensen en faciliteiten voor nodig en dat kost geld. Om deze extra kosten te dekken, betaal je daarom van 19 november t/m 31 december een piektoeslag voor pakketten en brievenbuspakjes. Meer over piektoeslag lees je in ons blog 'Piektoeslag tijdens de feestdagen'.

Vond je dit handige informatie? Bekijk hier al onze verzendtips. Bij vragen mag je altijd contact met ons opnemen!

Blog overzicht