De kracht van direct mail

Blog overzicht  |  

Streef jij naar een directe en structurele relatie met je klanten? Dan is direct mail misschien interessant voor jou. Direct mail is een zeer effectieve manier van communiceren, die zich al jarenlang meermaals heeft bewezen. In dit blog vertellen we je meer over direct mail - en hoe je dit kunt inzetten voor jouw bedrijf.

  1. Wat is direct mail?
  2. Waarom direct mail
  3. De voordelen van direct mail
  4. Tips voor een succesvolle direct mail campagne
  5. Direct mail met partijenpost
  6. Attentiezegel

Wat is direct mail?

Direct mail is een reclame-uiting in de vorm van persoonlijke post. Als bedrijf bepaal jij daarbij zorgvuldig wie je wilt bereiken. In de meeste gevallen wordt direct mail als fysieke post verstuurd. Omdat de brievenbussen tegenwoordig eerder leeg dan vol zijn, is direct mail een perfecte manier om op te vallen met jouw boodschap. 

Direct mail kan daardoor zelfs efficiënter én effectiever ingezet worden dan andere communicatiemiddelen, zoals billboards, advertenties, e-mails of radiocommercials. 

Waarom direct mail

Bedrijven gebruiken direct mail voor verschillende doeleinden. Voor de meesten is het aanzetten tot actie het hoofddoel, maar ook kun je direct mail inzetten voor branding en informatieverstrekking en het bereiken van nieuwe doelgroepen. In het meest ideale geval gaat je prospect over tot een bestelling, maar als iemand informatie opvraagt is dat ook al een mooi resultaat. 

Daarnaast kun je direct mail gebruiken om je producten of diensten weer onder de aandacht te brengen bij klanten die je bent kwijtgeraakt. Soms lees je over direct mail in de vorm van e-mail of andere online uitingen, maar als wij het over direct mail hebben dan bedoelen we fysieke post. 

De voordelen van direct mail

Fysieke post wordt vaker geopend dan e-mail. Daarbij is fysieke post leuker en persoonlijker - en wordt deze vaak doorgegeven als deze ook interessant is voor anderen. Daarnaast heeft direct mail ook vele andere positieve eigenschappen:

  • Direct mail zet aan tot actie.

Communiceer een actie en je ontvangt respons. Daarmee creëer en vergroot je verkoop(kansen).

  • Direct mail is voordelig.

Een kaartje of simpele brief en een goed idee zijn vaak voldoende voor een positief resultaat.

  • Direct mail is planbaar.

De post wordt zes dagen in de week bezorgd. Jij bepaalt dus wanneer jouw klant je boodschap ontvangt.

  • Direct mail is testbaar.

Voordat je je mailing verstuurt, kun je deze testen bij een kleine groep. De resultaten van deze test kun je vervolgens gebruiken om je boodschap te optimaliseren. 

  • Direct mail is meetbaar.

Of je nu gebruik maakt van een responsmogelijkheid via website, telefoonnummer antwoordkaart of een combinatie hiervan: je kunt precies achterhalen wie er heeft gereageerd. 

  • Direct mail is te combineren.

Een mix van verschillende communicatiemiddelen vergroot de impact van je boodschap. Stuur bijvoorbeeld een digitale reminder. Binnenkomen via verschillende kanalen werkt respons verhogend.

Tips voor een succesvolle direct mail campagne

Vergis je niet; het versturen van een direct mail is niet van de een op de andere dag geregeld. Wil je het echt goed doen, dan gaat daar best wat voorbereidend werk aan vooraf. Denk aan het verzamelen van de juiste geadresseerden, brainstormen over- en opmaken van de content en het bepalen van een geschikt verzendmoment. 

Juiste data

Naar wie wil je de direct mail versturen? Een up-to-date databestand is cruciaal. Houd er rekening mee dat mensen verhuizen of bijvoorbeeld wisselen van baan. Dit kan ertoe leiden dat je direct mail niet (bij de juiste ontvanger) aankomt en dat is zonde. 

Koop adresbestanden in via derden of kijk zelf of je actief op zoek kunt gaan naar nieuwe, nog niet eerder benaderde adressen. 

Opvallen

Eenmaal de juiste adressen geselecteerd, is het wel fijn als jouw campagne de aandacht trekt. Denk daarom na over een opvallende verpakking en unieke content die eruit springt. Dit kan al met een leuke afbeelding, een sterke openingszin of een bijzondere opmaak. Een lege, witte envelop is echt een no go.

Inhoud

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Zorg daarom bij elke direct mail die je verstuurt voor een pakkende afbeelding die past bij jouw doelgroep. Tip: staat er een persoon op je afbeelding? Zorg er dan voor dat deze richting de tekst kijkt. Dat zorgt ervoor dat mensen automatisch eerder geneigd zijn de begeleidende tekst te lezen.

Naast een geschikte afbeelding is sterke copy onmisbaar. De lezer moet bij het lezen van de eerste zin al nieuwsgierig of enthousiast worden over jouw product, merk of aanbod. Pas op voor te veel tekst: de beste verdeling is 60 procent beeld en 40 procent tekst. Denk ook goed na over hoe je iemand aanspreekt: welke aanhef gebruik je? Probeer zakelijk te blijven, maar er tegelijkertijd een persoonlijke draai aan te geven.

Passende call to action

Denk ten slotte na over een passende call to action: wat is het doel van de campagne? Tot welke actie wil je de ontvanger aanzetten? Wees hier duidelijk en direct in. Je kunt je Call to Action (CTA) verwerken in bijvoorbeeld een opvallende tekstballon of door de tekst in een afwijkende kleur te zetten.

Timing

Handige tip: lift mee op de actualiteit. Maak je direct mail vast klaar, maar verstuur ‘m niet direct. Denk na over een handig moment waarbij je slim gebruik maakt van de actualiteit. Hierdoor voelt de ontvanger meer urgentie om iets met jouw direct mail te doen. 

Direct mail met partijenpost

Stuur jij je direct mail in de vorm van een brief of kaart? Dan kun je ervoor kiezen om dit met partijenpost te doen. Dat is een stuk goedkoper dan wanneer je een losse postzegel plakt. Verstuur je 250 poststukken of meer met een gewicht van maximaal 20 gram, dan ben je met de huidige tarieven (september 2023) ruim 46 cent per poststuk voordeliger uit! 

Ook als je minder dan 250 poststukken verstuurt of als je poststukken wilt verzenden met een afwijkend gewicht, zijn er verschillende voordelige opties voor jou.

Attentiezegel

Verhoog het bereik van je mailing door een attentiezegel op de envelop te plakken in plaats van een standaard port betaald logo. Zo laat je je direct mail extra opvallen. Let wel op: deze zegel kun je niet gebruiken om je post te frankeren. 

Een hogere attentiewaarde zorgt altijd voor een hogere respons op je direct mail. Bij Frama weten we als geen ander hoe je je attentiewaarde kunt verhogen voor een succesvolle direct mail campagne. De mogelijkheden verschillen per klant, dus informeer naar de mogelijkheden

Meer weten?

Meer weten over de diensten van Frama of heb je vragen naar aanleiding van dit blog? Neem dan contact met ons op. Onze postadviseurs staan voor je klaar!

Contact opnemen
bubble
bubble1
Blog overzicht