PostNL vervangt 'niet thuis briefje' door digitaal volgen

Blog overzicht  |  

Je kent ‘m vast wel, het PostNL briefje waarop staat: ‘We hebben u gemist’. Deze doet de postbezorger in de brievenbus op het moment dat je niet thuis bent bij bezorging. Vanaf 1 juli 2022 komt hier verandering in en neemt PostNL afscheid van het papieren briefje. Wat is hier de reden van en wat betekent dit straks voor jou?

  1. Digitaal volgen
  2. Klanten op de hoogte houden

Het papieren ‘niet thuis briefje’ is ideaal als je zelf niet in staat bent de deur open te doen om een pakket in ontvangst te nemen. Op het briefje schrijft de pakketbezorger dan informatie over wat er met het pakket gebeurt en waar je deze eventueel zelf kunt ophalen.

Digitaal volgen

Super handig, zo'n briefje, maar volgens PostNL kan het nog efficiënter, namelijk door voortaan alles online te doen. Digitaal volgen zorgt er volgens de vervoerder voor dat klanten meer controle hebben over de bezorging. Het resultaat? Meer succesvolle bezorgingen en minder retouren.

Vanaf 1 juli 2022 stopt PostNL met de papieren briefjes en worden klanten alleen nog digitaal op de hoogte gehouden van de status van hun pakket. Om dit succesvol te kunnen doen is het vanaf dat moment nog belangrijker dat je als verzender het juiste e-mailadres invoert bij het aanmaken van een zending. Doe je dit niet dan lopen jij en/of de ontvanger belangrijke informatie mis. Jouw klant weet niet waar het pakket is afgeleverd, het pakket wordt niet opgehaald en komt retour.

Uitzondering

Let op: het verdwijnen van het niet thuis briefje geldt niet voor iedereen. Heb je geen PostNL-account en heeft het postbedrijf geen e-mailadres of telefoonnummer? Dan krijgt de ontvanger alsnog een briefje in de bus waarop staat waar het pakketje naartoe is gebracht.

Dit geldt ook voor pakketjes die telefonisch zijn besteld, bij aangetekende post en bij medische zendingen. Op het briefje staat dan bij welk PostNL-pakketpunt of bij welke buur het pakje is afgeleverd.

Klanten op de hoogte houden

Dit kun je doen om je klant op de hoogte te houden:

  • Let erop bij het aanmaken van een zending dat je altijd het e-mailadres van de ontvanger invoert
  • Op het verzendplatform van Frama vul je het e-mailadres in bij de adresgegevens in het veld contact e-mailadres

Contact e-mailadres MijnFrama

  • Vertel je klanten dat zij hun pakket online kunnen volgen of met de app van PostNL

Meer informatie

Klik hier om meer verzendtips te lezen. Ook mag je altijd contact met ons opnemen. Onze postadviseurs staan voor je klaar.

Contact opnemen
bubble
bubble1
Blog overzicht