Verzenden van post en pakketten in tijden van het coronavirus

post-en-pakketten-versturen-Coronatijd
Blog overzicht  |  

Ons land is al een tijdje in de ban van het coronavirus. Wat betekent dat voor het versturen van jouw post en pakketten? In dit blog houden we je op de hoogte over alle ontwikkelingen. Dit blog wordt dan ook regelmatig geüpdatet, dus houd het goed in de gaten!

Het bezorgen van post en pakketten draagt bij aan het in standhouden van het maatschappelijke verkeer. In Nederland en in veel andere landen wordt dus nog steeds bezorgd.

Laatste update

Per 25 februari zijn de meeste coronamaatregelen niet meer van kracht. Uiteraard worden de algemene richtlijnen van het RIVM en andere autoriteiten opgevolgd door PostNL. Medewerkers weten wat ze moeten doen om hygiënisch mogelijk te werken. De anderhalve meter verplichting vervalt.

Buitenland

De coronamaatregelen hebben impact op de internationale dienstverlening van PostNL. Op een aantal bestemmingen wordt niet bezorgd en voor andere bestemmingen wordt alternatief transport geregeld. Dit brengt kosten met zich mee. Daarom geldt er een tijdelijke toeslag voor zendingen met bestemmingen buiten Europa (tariefzone Rest of World).

Per 15 november 2021 is de coronatoeslag verlaagd. Het vliegverkeer neemt weer toe, maar de transportcapaciteit blijft schaars. Zodra de normale dienstverlening kan worden hervat, wordt de toeslag afgeschaft.

Frankering

De toeslag geldt voor pakketten die je verzendt via het verzendplatform van Frama, maar ook voor post en pakketten die je met de frankeermachine frankeert. De toeslag wordt achteraf in rekening gebracht.

Blog overzicht