Veel gemaakte fouten bij het versturen van een pakket

Veel gemaakte fouten versturen pakket
Gepubliceerd op: 1 juni 2021
Laatst bijgewerkt op: 2 september 2021

Wil je een pakket versturen? Dan moet je rekening houden met een aantal dingen. Voor de hand liggende aspecten zijn tarieven, adresvermelding en verzendlabels. Hoewel we vaak precies denken te weten hoe het moet, gaat het toch nog regelmatig mis. In dit artikel delen we de meest gemaakte fouten bij het versturen van een pakket.

Eerder schreven we al een blog over het versturen van een pakket als (beginnende) webshopondernemer. Wat de reden ook is voor het versturen van jouw pakket: er zijn een aantal fouten die vaker worden gemaakt – en die je gemakkelijk kunt voorkomen. We zetten de meest gemaakte fouten op een rijtje, om te zorgen dat je ze voortaan niet meer maakt!

Foute adresgegevens

Dit klinkt misschien logisch, maar komt vaker voor dan je denkt. Een naam verkeerd vermeld, of een onjuiste postcode. Eén klein foutje in de adressering kan er al voor zorgen dat jouw pakket retour komt. Je kunt dit probleem voorkomen, door gebruik te maken van automatische adressering.

Op het Frama verzendplatform werken we bijvoorbeeld met een adreschecker. Hierdoor loop je nooit meer het gevaar dat je een verkeerd adres afdrukt. Ook slaat het adresboek op het verzendplatform je adressen op als je dat wilt, waardoor je eerder gebruikte adressen binnen slechts enkele klikken opnieuw kunt uitprinten.

Niet weten hoe je een postbusnummer noteert

Bij Frama merken we vaak dat klanten nog wel eens moeite hebben met het invoeren van een postbusnummer. Een postbusadres kan verwarrend zijn, maar is eigenlijk heel erg makkelijk. Het postbusnummer noteer je op de plek waar je normaal gesproken het huisnummer van een adres vermeldt.

Kom je er niet uit? Voer het postbusnummer dan in op het verzendplatform van Frama: dankzij onze automatische adressering weet je zeker dat je altijd het goede adres hebt. Voer je een foutief adres in, dan krijg je daar direct een melding van.

Geen contactgegevens achterlaten

Verstuur je een pakket, dan bestaat er altijd een kans dat dit proces niet helemaal goed verloopt. Indien er problemen zijn, is het daarom wel zo handig als een postbedrijf jou dan kan bereiken. Vaak kun je een mailadres achterlaten, zodat een bedrijf weet hoe ze contact met je moeten opnemen.

Tegenwoordig is het bij Frama zelfs mogelijk om een mailadres achter te laten voor pakketten naar het buitenland, zodat ook postbedrijven in het buitenland contact met je op kunnen nemen als bijvoorbeeld blijkt dat je ontvanger niet thuis is om een pakket in ontvangst te nemen.

Douaneformulieren vergeten

Een pakket naar het buitenland versturen werkt in principe hetzelfde als een pakket versturen binnen Nederland. Wel is het belangrijk om daarbij goed te letten op eventueel benodigde douaneformulieren. Zo is het voor zendingen naar bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland en buiten de EU, noodzakelijk om douaneformulieren toe te voegen bij je zending.

Voeg je geen douaneformulier toe? Dan wordt je pakket het land niet binnengelaten. Check daarom vooraf altijd goed of het land waar je naar toe verstuurt, vraagt om douanepapieren. Om geen verrassingen tegen te komen, krijg je op het verzendplatform van Frama automatisch te zien of je een douaneformulier nodig hebt. We voegen het formulier ook direct toe, dus je hoeft het alleen even in te vullen. De rest spreekt voor zich!

Meer informatie

Ben je benieuwd of het verzendplatform van Frama iets voor jou kan zijn - of heb je nog andere vragen? Neem dan vooral contact met ons op! 

Topics: mail