Postbezorging rond de feestdagen

Kerst 3
Gepubliceerd op: 17 november 2020
Laatst bijgewerkt op: 17 november 2020

PostNL is rond de feestdagen extra druk om alle post en pakketten op tijd te kunnen verwerken en te leveren. Daarnaast gelden er aangepaste aanlever- en bezorgdagen tijdens de feestdagen van 2020. In dit blog de belangrijkste informatie.

De afgelopen twee, drie weken steeg het aantal pakketen weer flink ten opzichte van de afgelopen maanden. Door de nieuwe lockdownregels, maar ook door het feestseizoen. De komende weken bezorgt PostNL tientallen miljoenen pakketten. Woordvoerder Tahira Limon: "We verwachten dat we dit jaar op veel dagen ruim 1,5 miljoen pakketten bezorgen."

Aangepaste bezorgtijden tijdens kerst

Allereerst helpt het natuurlijk altijd om uw pakketten tijdig aan te leveren: liever vroeger dan later. Zo vergroot u de kans dat uw pakket op de gewenste dag wordt bezorgd. Houd er rekening mee dat de meeste PostNL-punten op feestdagen gesloten zijn. Hierbij gaat het om de volgende feestdagen:

  • Eerste kerstdag, vrijdag 25 december
  • Tweede kerstdag, zaterdag 26 december
  • Nieuwjaarsdag, vrijdag 1 januari

Post en pakketten worden niet of later afgeleverd,

  • Levert u post op donderdag 24 december aan, dan wordt deze op maandag 28 december
  • Levert u post op woensdag 30 december aan, dan wordt deze op donderdag 31 december tot 18.00 uur bezorgd.
  • Levert u post op donderdag 31 december aan, dan wordt deze op zaterdag 2 januari

Een handje helpen 

Het wordt dus druk. Drukker dan ooit. PostNL steekt de handen uit de mouwen, maar uiteindelijk moeten we het allemaal samen doen. Een aantal tips om alle processen zo goed mogelijk te laten verlopen en teleurstellingen/klachten te voorkomen:

Tip 1 - Manage de verwachting van uw klant

'Vandaag besteld, morgen in huis' is niet realistisch in drukke tijden als deze. Communiceer duidelijk naar uw klanten dat pakketten langer onderweg zijn dan gewoonlijk en stimuleer uw klanten om zo vroeg mogelijk te bestellen. Zo komen ze niet voor vervelende verrassingen te staan.

Tip 2 - Spreid de verzending van uw pakketten

Maandag en dinsdag zijn de drukste dagen als het gaat om postverzending, omdat dan ook alles uit het weekend nog verwerkt moet worden. Spreid daarom de verzending van uw pakketten over de gehele week. Zo vermijdt u de grote drukte aan het begin van de week en voorkomt u onnodige problemen.

Tip 3 - Track en trace

U kunt aangemaakte zendingen op het verzendplatform van Frama volgen met track en trace. Vul bij het aanmaken van uw verzendlabel het mailadres in van de ontvanger en selecteer de optie 'track en trace'. Op die manier heeft uw klant altijd direct de meest actuele statusinformatie, zonder deze op te hoeven vragen.

Houd in verband met de piekperiode en Corona altijd rekening met vertraging van post en pakketten zowel in Nederland als naar het buitenland.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact met ons op!

Topics: mail