Het van pakketzegels en servicezegels stopt. Wat nu?

Pakketzegel stopt
Gepubliceerd op: 29 september 2020
Laatst bijgewerkt op: 29 september 2020

In een vorig blog kondigden we aan dat PostNL vanaf 1 oktober 2020 stopt met de verkoop van barcodeboeken. Niet alleen de barcodeboeken worden geschrapt: ook pakket- en servicezegels verdwijnen uit het assortiment. In dit blog alle informatie die u nodig heeft.

Pakketzegels en servicezegels

Pakket- en servicezegels zijn verouderd – en dan vooral de werking ervan. Een pakketzegel wordt gebruikt voor het verzenden van een pakket. Servicezegels worden gebruikt voor aangetekende brieven. De gegevens op deze producten zijn niet digitaal, waardoor het veel tijd kost om deze zendingen te verwerken.

Tegenwoordig zijn er alternatieve verzendopties voor de zegels, die ervoor zorgen dat uw post beter verwerkt en geleverd kan worden. Dit is efficiënter en hierdoor zijn de zegels overbodig.

Niet in te ruilen tegen frankeerlabel

Tot en met 31 december 2020 kunt u nog pakketzegels en servicezegels bij een PostNL-punt kopen, zolang de voorraad strekt. Reeds gekochte pakketzegels en servicezegels zijn nog te gebruiken tot en met 31 maart 2021. Daarna zijn ze niet meer geldig en kunt u ze dus ook niet meer gebruiken voor het verzenden van pakketten en/of aangetekende brieven.

Zorg ervoor dat u reeds aangekochte pakketzegels of servicezegels tijdig gebruikt: zodra ze zijn verlopen is het niet mogelijk om geld terug te krijgen of ze in te ruilen tegen een geldig frankeerlabel.

Met het verzendplatform van Frama bieden wij een goed alternatief voor de pakketzegel en/of servicezegel. Meld uw pakket of aangetekende brief online aan, print eenvoudig een label uit en plak deze op uw pakket of brief. Vervolgens geeft u het poststuk af bij een postpunt.