Een pakket versturen als beginnende webshop(ondernemer)

Veelgestelde vragen patkketten
Gepubliceerd op: 20 oktober 2020
Laatst bijgewerkt op: 2 september 2021

De laatste jaren groeit het aantal webshops. Als beginnende webshopondernemer is het belangrijk dat al jouw zaken vanaf het begin goed geregeld zijn. Zo wil je een goede website, sterke merknaam en een efficiënt postverwerkingsproces, voor het versturen van je pakketten of andere post. Maar wat is daar nou precies voor nodig?

Het versturen van een pakket kan een complex proces zijn. Zo zijn er veel mogelijkheden om je pakket te verzenden en gedurende het gehele verzendproces, ben je verantwoordelijk voor de zending. Het liefst wachten je klanten niet te lang – en betalen ze zo min mogelijk verzendkosten.

‘Hoe verstuur ik mijn eerste pakket?’

Er zijn verschillende opties om je eerste pakket te versturen. Een makkelijke optie is om het pakket af te geven bij het postkantoor. Daar maken ze een verzendlabel voor je aan: je rekent direct af en het pakket is klaar om te verzenden. Dit is een eenvoudige manier, maar daar betaal je ook een hogere prijs voor. 

Indien je meerdere pakketten per dag verstuurt, kun je jouw pakketten ook online aanmelden en direct uw verzendlabels printen. Er zijn verschillende partijen die het online aanmelden van pakketten eenvoudig maken zoals MyParcel, Sendcloud, DPD, en DHL of een carrier als Frama of Post NL.

Verzend je jouw pakket via het verzendplatform van Frama, dan kun je alle pakketten tegelijk labelen in plaats van één voor één. Daarnaast krijg je een online dashboard en rapportages, waarmee je alle pakketten in een persoonlijke omgeving kunt volgen.

Je pakketten eenvoudig printen, plakken en afleveren

Je kunt de labels dan zelf printen, plakken en jouw pakketten eenvoudig afleveren op een daarvoor geselecteerd afleverpunt. Indien je zendvolume stijgt, is het soms ook mogelijk een verzendcontract af te sluiten en te onderhandelen over de verzendtarieven.

Verzendvolume, maar ook gewicht, afmetingen en afleverlocatie van je pakket spelen een rol in de overweging welke vervoerder of verzendoptie voor jou het meest voordelig is.

Verzendkosten

Net als bij het verzenden van een brief, moet je bij het versturen van een pakket portokosten of verzendkosten betalen. Je kunt ervoor kiezen deze door te berekenen naar de klant, maar kijk uit dat deze tarieven niet te hoog zijn: de klant zal dan al snel voor de concurrent kiezen. Denk daarom goed na over het tarief dat je hanteert voor verzendkosten. Niet alleen jij, maar ook de klant moet er uiteindelijk tevreden mee zijn.

rosebox-BFdSCxmqvYc-unsplash

Gemiddeld rekenen webshops vier euro aan verzendkosten. Dit lijkt weinig, maar door dit tarief te hanteren, zullen klanten sneller iets bestellen – en uiteindelijk verkoopt je dan meer producten, waardoor er meer winst overblijft. Ook kun je een deel van de verzendkosten doorberekenen in de prijs, wat zorgt dat je winst hoger uitkomt.

Indien je zeker weten veel gaat verkopen, kun je overwegen de verzending gratis aan te bieden. Hierdoor plaatsen nog meer mensen een bestelling, maar dit zorgt wel voor een lagere marge voor jouw webwinkel. Om te zorgen dat er nog wel een rendabel bedrag overblijft, gebruiken veel webshops een ‘drempel’. Denk aan: 'Gratis verzending bij een bestelling vanaf 25 euro'. Zo roep je mensen op om meer te besteden dan ze eigenlijk van plan waren.

Diefstal en fraude voorkomen

Door een handtekening bij ontvangst te vereisen, voorkom je fraude en diefstal. Zo weet je zeker dat het pakket is afgeleverd. Indien je waardevolle of belangrijke post wilt verzenden, kunt je via het verzendplatform van Frama eenvoudig kiezen voor verzending van een aangetekend pakket of de verzekerservice. Hierbij krijgt jouw post een speciale behandeling en kun je jouw post online volgen via track en trace.

Retourzendingen

Volgens de wet ‘koop op afstand’ krijgen klanten de mogelijkheid om een product binnen twee weken te retourneren. Denk goed na over dit retourproces: doe je dit niet, dan kan het veel geld kosten omdat de pakketten op de juiste wijze verwerkt moeten worden en ook dient dit in de administratie weer kloppend gemaakt te worden.

Probeer het retourproces daarnaast zo makkelijk mogelijk te maken voor de klant. Hoe makkelijker het retourproces, hoe sneller een klant geneigd is een product in je webshop aan te kopen.

Webshopkoppeling

Om overzicht te houden in al je zendingen en om de processen zo goed mogelijk te optimaliseren, kun je op het verzendplatform van Frama gebruik maken van onze webshopkoppeling. Zo koppel je eenvoudig je webshop aan diensten als Woocommerce, Shopify, CCV en Magento. Daarnaast kunnen webshops met onze RestAPI een eigen koppeling tot stand brengen.

Brievenbuspakje

Tip: indien jouw product door de brievenbus past, kun je ook overwegen het te verzenden als brievenbuspakje. Deze kan eenvoudig mee met de 'gewone' post. Dit scheelt in de kosten en ook is het makkelijker qua verzending, aangezien je deze in elke brievenbus kunt doen.

Meer informatie over het verzenden van uw eerste pakketten als webshopondernemer? Onze adviseurs staan u graag te woord!

Topics: mail