Een pakket versturen als beginnende webshop(ondernemer)

Veelgestelde vragen patkketten
Gepubliceerd op: 20 oktober 2020
Laatst bijgewerkt op: 20 oktober 2020

De laatste jaren groeit het aantal webshops. Als beginnende webshopondernemer, is het belangrijk dat al uw zaken vanaf het begin goed geregeld zijn. Zo wilt u een goede website, sterke merknaam en een efficiënt postverwerkingsproces, voor het versturen van uw pakketten of andere post. Maar wat is daar nou precies voor nodig?

Het versturen van een pakket kan een complex proces zijn. Zo zijn er veel mogelijkheden om uw pakket te verzenden en gedurende het gehele verzendproces, bent u verantwoordelijk voor de zending. Het liefst wachten uw klanten niet te lang – en betalen ze zo min mogelijk verzendkosten.

‘Hoe verstuur ik mijn eerste pakket?’

Er zijn verschillende opties om uw eerste pakket te versturen. Een makkelijke optie is om uw pakket af te geven bij het postkantoor. Daar maken ze een verzendlabel voor u aan, u rekent direct af en pakket is klaar om te verzenden. Dit is een eenvoudige manier, maar daar betaalt u ook een hogere prijs voor. 

Indien u meerdere pakketten per dag verstuurt, kunt u uw pakketten ook online aanmelden en direct uw verzendlabels printen. Er zijn verschillende partijen die het online aanmelden van pakketten eenvoudig maken zoals MyParcel, Sendcloud, DPD, en DHL of een carrier als Frama of Post NL.

Verzendt u uw pakket via het verzendplatform van Frama, dan kunt u alle pakketten tegelijk labelen in plaats van één voor één. Daarnaast krijgt u een online dashboard en rapportages, waarmee u alle pakketten in een persoonlijke omgeving kunt volgen.

Uw pakketten eenvoudig printen, plakken en afleveren

U kunt de labels dan zelf printen, plakken en uw pakketten eenvoudig afleveren op een daarvoor geselecteerd afleverpunt. Indien uw zendvolume stijgt, is het soms ook mogelijk een verzendcontract af te sluiten en te onderhandelen over de verzendtarieven.

Verzendvolume, maar ook gewicht, afmetingen en afleverlocatie van uw pakket spelen een rol in de overweging welke vervoerder of verzendoptie voor u het meest voordelig is.

Verzendkosten

Net als bij het verzenden van een brief, moet u bij het versturen van een pakket portokosten of verzendkosten betalen. U kunt ervoor kiezen deze door te berekenen naar de klant, maar kijk uit dat deze tarieven niet te hoog zijn: de klant zal dan al snel voor de concurrent kiezen. Denk daarom goed na over het tarief dat u hanteert voor verzendkosten. Niet alleen u, maar ook de klant moet er uiteindelijk tevreden mee zijn.

rosebox-BFdSCxmqvYc-unsplashGemiddeld rekenen webshops vier euro aan verzendkosten. Dit lijkt weinig, maar door dit tarief te hanteren, zullen klanten sneller iets bestellen – en uiteindelijk verkoopt u dan meer producten, waardoor er meer winst overblijft. Ook kunt u een deel van de verzendkosten doorberekenen in de prijs, wat zorgt dat uw winst hoger uitkomt.

Indien u zeker weten veel gaat verkopen, kunt u overwegen de verzending gratis aan te bieden. Hierdoor plaatsen nog meer mensen een bestelling, maar dit zorgt wel voor een lagere marge voor uw webwinkel. Om te zorgen dat er nog wel een rendabel bedrag overblijft, gebruiken veel webshops een ‘drempel’. Denk aan: 'Gratis verzending bij een bestelling vanaf 25 euro'. Zo roept u mensen op om meer te besteden dan ze eigenlijk van plan waren.

Diefstal en fraude voorkomen

Door een handtekening bij ontvangst te vereisen, voorkomt u fraude en diefstal. Zo weet u zeker dat het pakket is afgeleverd. Indien u waardevolle of belangrijke post wilt verzenden, kunt u via het verzendplatform van Frama eenvoudig kiezen voor verzending van een aangetekend pakket of de verzekerservice. Hierbij krijgt uw post een speciale behandeling en kunt u uw post online volgen via track en trace.

Retourzendingen

Volgens de wet ‘koop op afstand’ krijgen klanten de mogelijkheid om een product binnen twee weken te retourneren. Denk goed na over dit retourproces: doet u dit niet, dan kan het veel geld kosten omdat de pakketten op de juiste wijze verwerkt moeten worden en ook dient dit in de administratie weer kloppend gemaakt te worden.

Probeer het retourproces daarnaast zo makkelijk mogelijk te maken voor de klant. Hoe makkelijker het retourproces, hoe sneller een klant geneigd is een product in uw webshop aan te kopen.

Webshopkoppeling

Om overzicht te houden in al uw zendingen en om de processen zo goed mogelijk te optimaliseren, kunt u op het verzendplatform van Frama gebruik maken van onze webshopkoppeling. Zo koppelt u eenvoudig uw webshop aan diensten als Woocommerce, Shopify, CCV en Magento. Daarnaast kunnen webshops met onze RestAPI een eigen koppeling tot stand brengen.

Brievenbuspakje

Tip: indien uw product door de brievenbus past, kunt u ook overwegen het te verzenden als brievenbuspakje. Deze kan eenvoudig mee met de 'gewone' post. Dit scheelt in de kosten en ook is het makkelijker qua verzending, aangezien u deze in elke brievenbus kunt doen.

Meer informatie over het verzenden van uw eerste pakketten als webshopondernemer? Onze adviseurs staan u graag te woord!

Topics: mail