Brexit in 2021: dit betekent het voor het verzenden van je goederen

Brexit in 2021: dit betekent het voor het verzenden van uw goederen
Gepubliceerd op: 23 december 2020
Laatst bijgewerkt op: 18 juni 2021

De ‘Brexit’ is sinds 31 januari 2020 een feit. Afgelopen jaar betrof een overgangsjaar waarin afspraken voor de Brexit werden vastgesteld. Wat betekent dit in het nieuwe jaar voor het verzenden van goederen naar het Verenigd Koninkrijk?

Hoewel het Verenigd Koninkrijk in Europa blijft volgt het land niet langer de Europese wetgeving. Dit betekent dat er vanaf 1 januari 2021 geen vrij verkeer van goederen meer mogelijk is tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Dit kan grote impact hebben voor het verzenden van goederen, zeker als het zakelijke zendingen betreft.

Als zakelijke verzender dien je volgend stappenplan te volgen, om zeker te weten dat je brexit-ready bent.

Registratie bij de Britse overheid

Voortaan moet je zelf BTW afdragen aan de Britse belastingdienst. Dit geldt voor zendingen met een waarde onder de 135 pond, die je naar consumenten in het VK verstuurt. Naast BTW komen er voor zendingen met een waarde boven de 135 pond mogelijk ook invoerrechten en inklaringskosten bovenop.

Ook gaat betaling voor zendingen met een waarde boven de 135 pond anders: voor deze pakketten betaalt de ontvanger alle belastingen aan de bezorgpartner van PostNL in het VK. Dit betekent invoer-btw en mogelijk ook invoerrechten en inklaringskosten.

Let op: Verkoop je alleen B2B en heeft jouw klant een BTW-nummer? Dan is registratie niet nodig.

Een EORI-nummer aanvragen bij Britse overheid

Dit nummer is nodig om goederen aan te kunnen geven bij de Britse douane. Heb je al een douanenummer voor zendingen buiten de EU? Let dan goed op: deze is namelijk niet geldig in het VK, dus je moet nog steeds een nieuw nummer aanvragen bij de Britse overheid.

Douane-informatie delen

Elke zending moet voortaan voorzien zijn van een douaneformulier. Op dit formulier schrijf je extra informatie over jouw zending. Ook moet je een HS-code invullen: deze code gebruikt de Britse douane om goederen in te delen en te beoordelen. Deze HS-code vind je hier. Het verzendlabel ziet er anders uit dan je gewend bent.

Zending digitaal voorbereiden

Het VK wil net als andere landen weten wat hun land binnenkomt en uit gaat. Dit moet je van te voren, digitaal delen. Zodra je een verzendlabel inclusief verzendgegevens klaar hebt, kan deze informatie direct doorgegeven worden aan het Verenigd Koninkrijk. Zo verloopt je douaneproces soepel en krijgen jouw klanten hun bestelling zo snel mogelijk.  

Let op: door alle extra douane-handelingen en eventuele inklaring, kan een zending er minimaal 1 dag langer over doen.

Heb je bovenstaande stappen doorlopen, dan ben je klaar voor het zakendoen met het Verenigd Koninkrijk in 2021. Indien je één van deze stappen overslaat, bestaat er een kans dat je pakket niet aan komt.

Regel uw retouren goed

Indien jouw Britse klanten iets willen terugsturen, moet er aangifte gedaan worden van de desbetreffende spullen bij de Nederlandse douane. Afhankelijk van de waarde moet hierbij ook weer BTW worden betaald (en mogelijk inklarings en handlingskosten).

Het is mogelijk om een ‘artikel 23 vergunning’ aan te vragen voor uw retouren. Hiermee geef je de invoer aan in uw eigen BTW-aangifte en hoef je bij de douane niet per item BTW te betalen. Let op: de aanvraag voor zo’n vergunning duurt acht weken.

Gemak met Frama

Verstuur je zendingen via het verzendplatform van Frama, dan hoef je je geen zorgen te maken over douanepapieren. Wij zijn op de hoogte van de wijzigingen en zorgen dat - als dat nodig is - de benodigde papieren bij uw zending worden meegestuurd. Het enige wat je hoeft te doen, is het correct invullen van de papieren.

Heb je nog vragen naar aanleiding van bovenstaande informatie? Neem dan contact met ons op. Wij staan je graag te woord!

Topics: mail